Attention To All Readers
If you have any comment or suggestion for this blog, do tell us.
And if you guys have anything to be share, do enlighten us by sending us email at
mahasiswa.nadi.negara@gmail.com

Thursday 28 July 2011

Ramadhan bakal tiba



Assalamualaikum WBT dan salam mawaddah buat semua. Setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kehadrat Ilahi, Tuhan sekalian alam, Salawat dan salam seharum kasturi buat junjungan Muhammad S.A.W, serta puji-pijian buat para sahabat serta ahli keluarga baginda, salam rindu dan syahdu buat golongan tabiin serta ulama terdahulu seterusnya salam semerbak kuntuman mewangi buat seluruh muslimin dan muslimat yang dikasihi sekalian. Tidak sabar rasanya menempuh bulan paling mulia, yakni Ramadhan al-Mubarak yang bakal tiba tidak lama lagi.  

Ramadhan adalah bulan yang paling mulia dalam Islam. Bulan yang penuh hikmah yang menguji kekuatan iman setiap manusia terhadap Allah yang Maha Esa. Sebagai seorang Islam, kedatangan bulan Ramadhan seharusnya disambut dengan penuh kesyukuran dan keazaman untuk meningkatkan tahap keimanan dan kecintaan kita kepada agama. Di bulan yang mulia dan penuh barakah ini juga manusia dibebaskan dari gangguan dan godaan syaitan. Setiap amalan, akan diberi ganjaran yang berlipat ganda. Iman dan nafsu bertarung dalam satu nyawa dan jasad. Siapakah pemenangnya..iman ataupun nafsu? tak perlu undian sms mahupun komen juri professional, juga tiada tangisan terkeluar pertarungan akibat kekurangan undian. Pemenangnya hanya Allah yang menilai keikhlasan hamba-Nya dalam menunaikan suruhan-Nya.

Ayuh sama-sama kita mengimbau kembali ibadah puasa kita pada tahun-tahun sebelumnya. pasti ada di antara kita yang merasakan masih belum "all out" dalam memanfaatkan kemuliaan bulan Ramadhan ini. pasti ada juga dalam kalangan kita yang selalu membazir ketika menyediakan juadah berbuka, dan tidak kurang juga yang sekadar menunggu waktu berbuka tanpa meningkatkan amalan-amalan sunnah baginda. Justeru itu, saya berpesan kepada diri saya dan sahabat semua agar mempersiapkan diri untuk memperbaiki lagi akhlak, iman dan rasa cinta kita terhadap bulan Ramadhan yang bakal tiba ini. Dengan harapan semoga kehadiran bulan ramadhan ini nanti boleh mendekatkan lagi rasa cinta kita kepada junjungan nabi Muhammad dengan mempertingkakan amalan sunnah baginda dan mendekatkan lagi rasa ketaqwaan kita kepada Allah S.W.T dengan mengerjakan segala suruhanNya dan meninggalkan segala amalan yang ditegaNya.

Oleh yang demikian, janganlah kita sesekali mencari alasan untuk meninggalkan ibadah puasa ini. Kewajiban untuk menunaikannya sudah jelas dan tidak rugi pun jika kita melaksanakannya. Untuk akhirnya, sama-sama lah kita merenung sabda Rasulullah s.a.w. daripada Abdullah bin Omar Al-Khattab r.a. :
بُنِيَ الإسلامُ عَلَى خَمْسٍ : شَهَاْدَة أنْ لا إله إلا الله وأنَّ محمداً رَسُولُ الِله وإقام الصَّلاةِ

وإيتَاء الزَّكاةِ وحجّ البيتِ وصَوْم رَمَضَان
Maksudnya : “Islam itu dibina atas lima rukun, penyaksian tiada tuhan disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu utusan Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, naik haji dan puasa pada bulan Ramadan”.
( H.R. Al-Bukhari & Muslim )


-Mohd Syahrul Sopian Bin Sulaiman-
(Mahasiswa Nadi Negara)

No comments:

Post a Comment