Attention To All Readers
If you have any comment or suggestion for this blog, do tell us.
And if you guys have anything to be share, do enlighten us by sending us email at
mahasiswa.nadi.negara@gmail.com

Friday 29 July 2011

Palestin - Tangisan dan Derita (siri 2)

Dimanakah letaknya bumi Palestin??

Palestin dulu dikenali sebagai sebuah wilayah barat-daya di negara Syam. Ia bersempadan dengan laut Mediteranian dan terletak di barat benua Asia. Palestin dianggap titik pertemuan Asia dan Afrika dan berdekatan dengan benua Eropah. Bahagian utara Palestin bersempadan dengan Lubnan, manakala Syria di timur laut, Jordan di timur dan Mesir di selatan.

Palestin berada di kawasan yang beriklim mediteranian dan keluasan Palestin  kini dianggarkan seluas 27,009 km persegi. Hari ini, kawasan geografi ini dibahagikan kepada negeri Israel (yang ditubuhkan pada bulan Mei 1948), Tebing Barat (termasuk Jerusalem timur) dan Semenanjung Gaza yang diduduki oleh Israel pada tahun 1967.

Bumi Palestin juga dianggap salah satu penempatan tertua di dunia. Malahan penemuan ahli-ahli arkeologi telah membuktikan bahawa tempat ini merupakan penempatan pertama yang mengalami perubahan daripada kehidupan nomad kepada kehidupan tetap dan bercucuk tanam sejak 9000 tahun sebelum Masihi. Bahkan bandar tertua di dunia, Jericho telah dibina di Palestin sejak 8000 tahun sebelum Masihi dan sehingga kini masih dianggap sebagai bandar yang didatangi dan dipenuhi dengan pelbagai tamadun manusia yang gemilang.








No comments:

Post a Comment